16.11.2023
“Hayatın da tıpkı bir otomobil sürmek gibi, dışarıdan içeriye değil, içeriden dışarıya doğru olduğunu anladığınız zaman çok güzel şeyler olmaya başlayacaktır.”
Richard Carlson
Sınırlar, öteki ile olan iletişimde kişinin belirlediği isteklerini, ihtiyaçlarını, tercihlerini ifade eder. Bu istek, ihtiyaç ve tercihler ötekinin de sınırı gözetilerek gerçekleştirildiğinde karşılıklı ve sağlıklı sınırlar oluşur. Kişisel ihtiyaç ve tercihlerimizi fark edebilmenin ve diğer insanlar ile aramızdaki bireysel farklılıkları ifade edebilmenin yolu sağlıklı bir kişisel alan yaratabilmekten geçer. Bu kişisel alanı yaratabilmek için birey olarak fiziksel ve duygusal sınırlar oluştururuz. Kendi kişisel sınırlarımızı oluştururken bir taraftan çocuğumuzun da bunları öğrenmesini ve kendi alanını ortaya koyabilen, güçlü bir insan olarak yetişmesini isteriz.
Çocuğun duygusal ihtiyaçları gözetilmeden aile içerisinde, çocuğa yapılan her davranış sınırda durmayı da kendi kişisel sınırını belirlemeyi de zorlaştırır. Sınırları belirginleştirmede ilk ve en önemli adım; kabul edilebilir ve edilemez davranışların tanımlanması ve bunların ev ortamında tutarlı biçimde yaşantıya geçirilmesidir. Ebeveyn tutarsızlığı; çocuğa “sınırlar önemsenmese de olur, dikkate alınmasa da sorun değil” mesajı verir. Böylesi bir modelleme; dikkate alınmayacağı, önemsenmeyeceği inancıyla çocuğun da diğer bireyler için kendi sınırlarını belirlemesini zorlaştırır. Ev içerisindeki her yaşantı, ev dışına yansıyacağından çocuğumuza göstereceğimiz model davranışlar kıymetlidir.
Sağlıklı belirlenmiş sınırların varlığı; ev içindeki yaşantılar sırasında, evde yaşayan tüm bireylerin kendi duygu ve seçimlerini sahiplenmesi demektir. Çocuğun ‘hayır’ları da ebeveynlerin ‘hayır’ları da anlaşılmalı ve saygı duyulmalıdır.
Bedensel sınırlar oluşturulurken ‘bu beden sadece senin; sen istemediğin ve izin vermediğin sürece bu alana bir başkasının girmesi rahatsız edici ve güvenli değil” demek sözlü ifadenin en kolay ve en temel yolu olabilir. Zor olan; bireyleşme sürecindeki çocuğun, ev içerisindeki kişisel sınırlarını oluşturması konusunda, anne-baba-kardeş-abla-ağabey olarak tüm ailenin destek vermesi ve model olmasıdır. Bedensel sınırlar bilincini geliştirmek için;
Aile ve ev ortamında tutarlı ve sağlıklı sınırlar oluşturuldukça saygı ve hoşgörü de beraberinde gelecek, çocuk sağlıklı bireyleşmeyi yaşayacaktır. Çocuğun duygu ve seçimleri kabul edildikçe, bu seçimlere ilişkin ebeveyn de sınırlarda durabildikçe çocuklar olumlu seçimler yapabilmeye başlarlar. Çocuğa güçlü bir duruş kazandırmak, ev içerisindeki ilişkisel sınırlara sağlıklı odaklanmakla mümkün hale gelecektir.
ide’de ÇOCUKLARIMIZA KİŞİSEL SINIRLARINI NASIL ÖĞRETİYORUZ?
Kişisel sınırlar, ide okullarında ele alınan özel ve önemli bir değerdir. Bedensel ve duygusal sınırlar birlikte ele alınarak işlenir. Bu birlikte öğretim, kendi bedenlerini ve duygusal alanlarını nasıl koruyacaklarını eş zamanlı olarak anlamalarına yardımcı olur. Bu konuları anlamak, sağlıklı ilişkileri geliştirmelerine ve güvenli bir çevrede yetişmelerine katkıda bulunur.
Öğrencilere hem müfredata dahil edilerek hem de günlük yaşantıda model olunarak kişisel sınırlar konusu öğretilir. Okuldaki yetişkinlerin kendi sınırlarını nasıl koruduğu ve başkalarına saygı gösterildiği modellenir. Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü belli zamanlarda ders içeriklerinde konuya ait kazanımlara yer verir ve çocuklar ilk ağızdan, açıkça konuşarak sınırlarını pekiştirmiş olurlar. Genellikle vücudun özel bölgeleri, iyi/kötü dokunuş, hayır diyebilme, onaylama bu kazanımlardan bazılarıdır. Aynı zamanda doğrudan, saygılı ve açık iletişim kurma becerileri öğretilerek çocukların duygularını sağlıklı şekilde ifade etmelerine de destek olunur. Veliler ile iş birliği yapılarak, evde ve okulda aynı değerleri ve davranışları öğretmeye odaklanılır.
ide okulları olarak çocuklarımızın sağlıklı bir şekilde, uygun kişisel sınırlarla büyümelerine destek olmaktan mutluluk duyuyoruz.
ide okulları
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü
Kaynaklar:
Dışarıdan İçeriye ve İçeriden Dışarıya Sınırlar, Carlson Richard.
Kişisel Sınırların Öğretilmesi, Şule Eşgi, Sakarya.
Kişisel Sınırlar, Dr. Başak Demiriz, https://www.basakdemiriz.com/article/kisisel-sinirlar.
Diğer yazılar
05.01.2024
Ergenlerle İletişim Kurmak
Gençlerin dünyası her zaman değişiyor. Bu nedenle, onlarla iletişim kurarken, her zaman onların hoşlandığı türde bir dil kullanmamız gerekiyor.
02.07.2021
Yaz Tatilinde Oyunun Önemi
Uzaktan eğitim süreci boyunca fazlasıyla ekran başında kalan çocuklarımızı yaz tatilinde fiziksel oyunlara yönlendirmek oldukça önemlidir. Çocuklar oyun oynarken sadece eğlenmezler; farkında olmadan, oyun içerisinde çeşitli rollere girerek iş birliği, empati, paylaşma, lider olma, atılganlık, dinleme, sırasını bekleme ve problem çözme gibi pek çok becerilerini de geliştirirler.
ide olarak
hangi yaşta olursa olsun herkesin bir fikri, fikirleri olduğuna inanıyoruz. Okullarımızda
herkesin fikirlerinin yargılanmadan, özgürce ifade edildiği, tartışıldığı bir eğitim ve sosyal
ortam oluşturmaya odaklanıyoruz.
ide’nin eğitim yaklaşımına ve güvenli ortamına değer
katan en büyük unsurların başında eğitim kadromuz geliyor. Her biri uzun yıllardır eğitim
dünyasının içerisinde yer alan, benzersiz tecrübeye sahip eğitim ve idareci kadromuz
öğrencilerimizi yarınlara hazırlıyor. ide’de eğitim kadromuz dünyadaki en güncel gelişmeleri
takip edip uygulayarak öğrencilerimizin sadece Türkiye’de değil, dünyada da yetkin bireyler
olarak yetiştirilmesi için kendilerini sürekli geliştiriyor.
Okul-öğrenci-aile uyumuna
büyük önem veren bir kurum olarak sadece öğrencilerimizle değil, velilerimizle de açık, net bir
iletişim kurmayı ve aynı dili kullanmayı önemsiyor ve bunu gerçekleştirmek için gerekli
platformları ve yaklaşımları hayata geçiriyoruz.