05.09.2019
Yaz tatili boyunca bol bol eğlenen, istediği aktiviteye katılan öğrencilerimizin okula uyum sürecini daha rahat yaşamalarını sağlamak mümkün.
Her çocuğun okula uyum süreci farklılık gösterir.
Okula uyum sürecinde yaşanan zorluklar çocuklarda farklı şekillerde görülebilir. Bazı çocuklar her açıdan kolay adapte olur ve zorlanmadan okula devam ederler; bazıları başlangıçta sorun yaşayabilir ve zamanla alışırlar; bazıları çok istekli başlayıp daha sonra sorun yaşayabilir; bazıları ise en baştan beri okula gitmek istemeyebilirler.
Çocuğunuzun okula başlaması hem sizler hem de çocuğunuz için önemli bir olaydır. Ancak, bu konunun üzerinde çocuğunuzu kaygılandıracak kadar çok durursanız, gündelik yaşantınızın işlevselliğine zarar verip çocuğunuzun uyum sürecini zorlaştırabilirsiniz.
Okul, toplumsal yaşantıya ilk adım atılan yer
Öğrenme, insanın tüm yaşamını kapsayan bir süreçtir. İlk toplumsal yaşantıya adım attıkları yer olan okul, çocuklar için yaşamlarında en önemli dönemlerden biridir.
Bu süreçte sizlere yardımcı olacağını düşündüğümüz bazı tekniklerden söz edeceğiz. Çocuğunuz sabah okula gelmeniz konusunda ısrar ediyorsa, ona herkesin sorumlulukları olduğunu hatırlatarak, kendi sorumluluklarınızdan bahsedebilir, onunkinin de okula gitmek olduğunu belirtebilirsiniz. Kullanacağınız ifadelerin kısa ve net olması; ayrıca söz ve davranışlarınızın tutarlı olması çok önemlidir.
Okulda ilk gününün nasıl geçtiğine dair sohbet edebilirsiniz.
Çocuğunuz okuldan eve geldiğinde gününü nasıl geçirdiği ile ilgili sohbet etmeniz onun okul deneyimlerini sizinle paylaşarak rahatlamasını sağladığı gibi okula uyum sürecini de hızlandırır. Ancak bu sohbetlerin sorgulayıcı bir şekilde olmamasına, çocuğunuza sorgulanıyor hissi yaşatmamasına dikkat edilmelidir. Bazı çocuklar okul hayatını sizlerle paylaşma konusunda istekli iken bazıları ise okulla ilgili konuşmak istemeyebilirler ve bu da oldukça doğaldır. Çocuğunuz okul hakkında konuşmak istemiyorsa bu konuda ısrarcı davranmamanız önemlidir.
Okulun ilk günü çocuğunuzdan ayrılırken uygulanacak eylem planı şöyle özetlenebilir:
1. Çocuğunuzun eksik bilgiye sahip olmasını engelleyin ve önceden bilgilendirin, belirsizlik çocuğun kafasının karışmasına sebep olur.
2. Güven verin, onu rahatlatın, yanında olmadığınızda onun mutlu ve rahat olacağına ilişkin ona güven verin.
3. Sakin kalmaya çalışın. Kaygı, özellikle ebeveynle çocuk arasında bulaşıcıdır. Eğer sizin kaygılı olduğunuzu fark ederse, okulun güvenli bir yer olmadığına dair düşünceler geliştirir.
4. Okul çıkışı onu tam zamanında alacağınızı, ya da servise bineceğini, evde mutlaka karşılayacak bir yakınının olduğunu ona açıklayın. Özellikle kaygılı çocuk, güvende hissetmek ister, öngörülemez olaylarla karşılaşmak huzursuz hissettirir, bu sebeple annesinin evde kendisini karşılamayacağı düşüncesiyle okula gitmek istemeyebilir. Açıklamalarınızı net ve kısa şekilde yapın.
5. Vedalaşma uzun sürmemelidir.
6. Asla sinirlenmeyin ve sabırlı olun. Bu zorlu ve sıkıntılı dönemin en fazla iki hafta süreceğini bilerek, onun duygularını anladığınızı ona hissettirerek bu süreci yönetmelisiniz.
Çocuğunuzu dinleyerek kaygılarına hak verdiğinizi belirtin.
Çocuğun uyum sağlama sürecinde onu dinlemek, onu kaygılandıran sorular hakkında konuşarak rahatlamasına fırsat vermek gerekir. Çocuğun tepkilerini zaman zaman onaylamak ona bu kaygılarından dolayı hak verdiğinizi açıklamak, duygularınızı onunla paylaşmak çocuğunuza iyi gelecektir.
Çocuğunuzun okula uyumunu kolaylaştırmak için sınıf öğretmeni ve okul rehber öretmeni ile kurduğunuz işbirliği olumlu ve hızlı sonuçlar elde etmemizi sağlayacaktır.
Çocuğunuz, ailesi ile okulu arasında kurulan bu dayanışmadan haberdar olmalıdır. Bu dayanışmanın katkılarını somut olarak yaşamak, çocuğun kendini daha güvende hissetmesine olanak verecektir.
ide okulları
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi
Kaynakça:
Yavuzer, H. (2006). Okul Çağı Çocuğu.
Yavuzer, H.(2007) .‘’Çocuğu Tanımak ve Anlamak’’
Yavuzer, H.’(2017). ’’Çocuk Eğitimi El Kitabı’’
ide Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik bölümü ile Süreç Odaklı Yaklaşım
ide olarak, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik bölümüne büyük önem veriyoruz. Sorun odaklı değil, süreç odaklı çalışarak tüm öğrencilere ulaşan bir yaklaşımla, öğrencilerimizin sosyal, duygusal ve bilişsel gelişimlerini takip ederek destekliyoruz.
ide’de her öğrenci anasınıfından başlayıp ilkokul sonuna kadar aynı rehber öğretmen tarafından takip edilir. Daha sonra ortaokul yılları boyunca da bu yaş grubunun gelişimsel özelliklerine hakim farklı bir rehber öğretmen tarafından gözlemlenir.
ide okullarının eğitim yaklaşımı ve vizyonu hakkında daha detaylı bilgi için tıklayınız:
https://www.ide.k12.tr
Diğer yazılar
14.10.2020
Kıymet Bilmenin Hayatımızdaki Yeri
Yaşadığımız bu pandemi süreci hiç kuşkusuz her birimize sahip olduklarımızın farkına varmayı ve kıymetini bilmeyi hatırlattı.
04.04.2019
Çocuk Gelişiminde Babanın Rolü
Babalık rolü tıpkı annelik gibi çocuğa sahip olmayı istemekle başlar. Her iki eşin de çocuk sahibi olmaya karar vermeleri kendilerini bu göreve hazır hissetmeleri önemlidir. Etkin bir baba rolü çocukların her türlü gelişimlerine olumlu etki eder. Ahlak ve inanç sistemine dair değerler, çocuğun otorite ile olan ilişkisi baba üzerinden şekillenir. Özgüven, akademik başarı, sorumluluk, aidiyet duygusu, cinsel kimlik oluşumu ve başka birçok değerin kazanılmasında babalar kilit rolü oynar. Babasıyla arası iyi olan, onun desteğini hisseden çocuklar daha özgüvenli ve kendini daha gerçekçi değerlendirebilen bir kişilik yapısı kazanabilir. Baba cesaretlendirdiği kadar, sağlıklı sınırlar da koyan kişidir. Baba bir işin yapılmasına cesaretlendirirken, aynı zamanda nerede durulması gerektiğini de hatırlatan kişidir. Çocuğa cesareti ve kendi sınırlarını aynı anda öğretebilendir.
ide olarak
hangi yaşta olursa olsun herkesin bir fikri, fikirleri olduğuna inanıyoruz. Okullarımızda
herkesin fikirlerinin yargılanmadan, özgürce ifade edildiği, tartışıldığı bir eğitim ve sosyal
ortam oluşturmaya odaklanıyoruz.
ide’nin eğitim yaklaşımına ve güvenli ortamına değer
katan en büyük unsurların başında eğitim kadromuz geliyor. Her biri uzun yıllardır eğitim
dünyasının içerisinde yer alan, benzersiz tecrübeye sahip eğitim ve idareci kadromuz
öğrencilerimizi yarınlara hazırlıyor. ide’de eğitim kadromuz dünyadaki en güncel gelişmeleri
takip edip uygulayarak öğrencilerimizin sadece Türkiye’de değil, dünyada da yetkin bireyler
olarak yetiştirilmesi için kendilerini sürekli geliştiriyor.
Okul-öğrenci-aile uyumuna
büyük önem veren bir kurum olarak sadece öğrencilerimizle değil, velilerimizle de açık, net bir
iletişim kurmayı ve aynı dili kullanmayı önemsiyor ve bunu gerçekleştirmek için gerekli
platformları ve yaklaşımları hayata geçiriyoruz.