Çocuğunuzla Pandemide Yaz Dönemini Nasıl Geçirebilirsiniz?

17.06.2020

Yaşadığımız pandemi sürecinde işimizi yapma biçimimiz, alışveriş yapma şeklimiz, kültürel etkinliklerimiz, çocuklarımızın okul hayatı bir başkalaşıma uğradı. Yaz dönemi ile birlikte de yeni normal denen uygulamalar hayatımıza girdi. Yeni normal yaşantımızda da çocuklarımızla ağırlıklı olarak ev ortamında birlikte olmak durumunda kalabiliriz. Ebeveynler olarak çocuklarınızla olan ev ortamındaki birlikteliklerinizde huzurlu ve sevgi dolu ilişkilere öncelik verdiğinizde, çocuklarınız daha güvenli ve sevilmiş hissedeceklerdir. Olumlu dil, aktif dinleme ve empati , bu stresli zamanlarda huzurlu ve mutlu bir aile ortamının korunmasına yardımcı olacaktır.

Nazik söylemlerde bulunmaya özen gösterin.
Ebeveynler çocukları için modeldir. Başkalarıyla nasıl konuştuğumuz ve onlara nasıl davrandığımız; çocuklarımızın da başkalarına nasıl davranacağı üzerinde büyük etkiye sahiptir. Bu nedenle yetişkinlere ve çocuklara karşı nazik bir söylemde olmak çok önemlidir. Birisine “Bağırmayı kes” demek yerine “Lütfen daha sessiz konuş” söylenebilir. Övgü dolu sözler, takdir edilme ihtiyacını karşılar ve kendine güveni artırır. “Bulaşıkları mutfak tezgahına koyduğun için teşekkür ederim” gibi basit cümleler büyük fark yaratabilir.

İyi bir dinleyici olmak önemli.
Yaşantımızda ilişkide olduğumuz her kişiye karşı ve özellikle de çocuklarımıza karşı iyi bir dinleyici olmalıyız. Yorum yapmadan ve anlatacağı ile ilgili önden tahminde bulunup sözünü kesmeden yapılan dinlemeler çocukların anlaşılmış ve duygusal olarak rahatlamış hissetmelerine yardımcı olacaktır.

Dinlendirici ve Eğlendirici Aktiviteler Seçebilirsiniz.
Ev ortamında sorumlulukları paylaştırmak, her aile üyesinin yapabileceği görevleri belirlemek aile içinde bütünlüğün korunmasına destek olacaktır. Sorumlulukları yerine getirme yanı sıra ebeveynlerin de kendilerine bir ara verme zamanı yaratması önemlidir. Böyle zamanlarda kendiniz için dinlendirici ve eğlenceli aktiviteler seçilebilirsiniz.

Çocuklarımıza olumlu alışkanlıklar kazandırmak için yaz dönemleri iyi birer fırsat olabilir.

 

Çocuklarımızda Kitap Okuma Alışkanlığını Geliştirmek İçin Neler Yapabiliriz?

Yaz tatilinin olmazsa olmaz parçası kitaplardır. Ders yılı içerisinde çoğunlukla ders kitaplarını okuma önceliği olan çocuklar için yaz tatili bulunmaz bir fırsattır. Özellikle günün en sıcak saatleri, kendi seçtikleri kitapları okumaları için uygun bir zaman dilimi olabilir. Yaz tatilinde okuyacakları kitapları seçme konusunda çocuklarımızı özgür bırakabiliriz. Okumayı bir zorunluluk değil, keyif alınan bir tercih olarak görürler ise kitapla aralarında kurdukları bağ çok daha kuvvetli olacaktır.

  • Ebeveyn olarak gün içerisinde çocuklarınızla kitap okumak için belli bir zaman ayırabilirsiniz. (1 saat kadar)
  • Çocuğunuza iyi bir rol model olmak önemlidir. Çocuklarınız bizi okurken gördüğünde o da olumlu yönde güdülenmiş olacaktır.
  • Büyük çocuklarınızı küçük olanlara kitap okumaları için cesaretlendirebilirsiniz. İkisi de bu zaman diliminden fayda görecektir.
  • Çocuklarınıza bir okuma ajandası alabilirsiniz. Okudukları kitapları kayıt altına almaları, onlardaki başarı duygusunu güçlendirecek ve bu da onları daha fazla okumak için motive edecektir.

 

Çocuğumuzun Ekran Kullanımı Fazla ise Neler Yapabiliriz?

İnternet iyi kullanıldığında güçlü bir eğitim aracıdır. Ebeveyn olarak, bilgisayar dünyası üzerindeki hakimiyetiniz artarsa, çocuklarınızla birlikte oyun oynayabilirsiniz. Böylelikle program ve oyunların içeriklerini denetleyebilirsiniz. Onları eğitimsel değerler içeren oyunlara yönlendirebilirsiniz. 3-5 yaş dönemindeki çocuklar için anımsama, gruplandırma, el-göz koordinasyonuna ilişkin görevler içeren programlar, 6-8 yaş için okuma, yazma, mantık yürütmeyle ilgili etkinlikler, 9-12 yaş için soyut kavramlar, ileri düzeyde sorun çözmeyi içeren materyaller seçilmelidir.

Çocuğunuz ilkokul yaş seviyesinde ise aşırı kullanımı engellemenin en kolay yollarından biri, bilgisayarı koridor veya ortak çalışma odası gibi yetişkinlerin takip edebilecekleri bir yere koymaktır.

Ekran kullanım süresini sınırlandırabilirsiniz.

Öncelikle çocuklarınızın her gün bilgisayara ayırdığı zaman belirlenmelidir. Toplam süre okul öncesi çağ çocuklarında bir saatten, ilkokul dönemi çocuklarında iki saatten fazlaysa sınırlandırmaya gidebilir. Ekran zamanı kontrol altında tutulmazsa, çocukların günlük rutini bozulabilir. Uygunsuz saatlerde atıştırmalıklar tüketmelerine ve az egzersiz yapmalarına neden olabilir. Çocuğunuzla konuşarak bilgisayar kullanacağı süreyi birlikte belirleyebilirsiniz. İlkokul yaşı çocuklarında beraber saptanan süreyi aşıp, aşmadığı izlenmelidir. 12 yaş üstündeki çocuklarda da bilgisayar kullanım sürelerinden sonra mutlaka aralar vermesi gerektiği, aralar verdiğinde izlediği şeyin ona hakim olamayacağı tam aksine, onun izlediği şeye hakim olacağı şeklinde telkinlerde bulunulmalıdır. Hadeflenen; ebeveynin hatırlatmasına gerek kalmadan kendiliğinden televizyon, tablet ve video oyununu kapatmalarını alışkanlık haline getirmelerine yardımcı olunmasıdır. Bu durum çocuklarda özdenetimin gelişmesine katkı sağlayacaktır.

Aynı zamanda geceleri ekran zamanı konusunda net olunması gerekmektedir.  Çocukların yatmadan en az bir saat önce ekranlardan uzak tutulması ve yatak odalarının cihazsız bölgeler haline getirilmesi önemlidir.

Çocukların ekran karşısında geçirdikleri zamanı takip edebilmeleri için görsel ve işitsel ipuçları kullanabilirsiniz. Zamanı nasıl anlatacaklarını henüz bilemeyen çocuklar için zamanlayıcı kullanmayı deneyip, böylelikle zaman yönetiminden sorumlu olmalarını sağlayabilirsiniz: “Süre dolduğunda saat böyle gözükecek, şu sesi çıkaracak” gibi.

Çocuklarınızla olan birlikteliklerinizde  mümkün olduğunca olumlu bir iletişim içinde olmak, rutini olan bir yaşam düzenini oluşturmak, her çocukla olabildiğince bire bir zaman geçirmeye gayret etmek çocuklarınızın duygularının ve  davranışlarının olumlu yönde ilerlemesine yardımcı olacaktır.

ide okulları Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü

 

 

Anaokulu ve ilkokul grupları için kaynak kitap önerilerimiz:

  • Tudem Yayınları- Filozof Çocuk Serisi- Oscar BRENIFIER
  • Pencere- Sey Yayınları- Pür Dikkat Dinle, Pür Dikkat Oyna- Aslıhan A. MOROVA, Belin Güner NAS
  • Pencere-Sey Yayınları –Yönergeleri İzleyelim- Yeşim Kesgül SERCAN
  • Pencere- Sey Yayınları- Aklında Tut- Yeşim Kesgül SERCAN
  • Pencere- Sey Yayınları- Harflerle Düşünelim- Oya Güngörmüş ÖZKARDEŞ
  • Başaran Yayınları- 1.sınıf Düşünme Becerilerini Geliştirme
  • Başaran Yayınları- Okul öncesi Dikkat, Zeka ve Hafıza Geliştirme Seti
  • Üze Düşünme Becerilerini Geliştirme Kitapları

 

Ortaokul grupları için kaynak kitap önerilerimiz:

  • Üze Düşünme Becerilerini Geliştirme Kitapları
  • Üze Akıl Terazisi Kitapları

 

Tüm yaş grupları için oyun önerilerimiz:

  • Pictureka- Hasbro
  • Tabu JR- Hasbro
  • Make& Break- Ravensburger
  • Çeşitli puzzlelar
  • Rory’s Story Cubes, Hikaye Küpleri

 

Kaynakça
Üstün Başarı, Acar BALTAŞ, DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Eğitim Semineri

Diğer yazılar

Çocukların Duygularını İfade Etmelerini Sağlayacak Destekleyici Öneriler

27.11.2020

Çocukların Duygularını İfade Etmelerini Sağlayacak Destekleyici Öneriler

Duyguları düzenleme; duygusal bir deneyimi etkili bir şekilde yönetme ve bu deneyime karşılık verebilme becerisidir.

Sömestr Tatilini Nasıl Değerlendirebilirsiniz?

29.01.2018

Sömestr Tatilini Nasıl Değerlendirebilirsiniz?

Tatilin iyi planlanması, çalışma döneminin verimliliğini arttırdığı gibi çocuklarınızın...

logo
Neden İde?


ide olarak hangi yaşta olursa olsun herkesin bir fikri, fikirleri olduğuna inanıyoruz. Okullarımızda herkesin fikirlerinin yargılanmadan, özgürce ifade edildiği, tartışıldığı bir eğitim ve sosyal ortam oluşturmaya odaklanıyoruz.

ide’nin eğitim yaklaşımına ve güvenli ortamına değer katan en büyük unsurların başında eğitim kadromuz geliyor. Her biri uzun yıllardır eğitim dünyasının içerisinde yer alan, benzersiz tecrübeye sahip eğitim ve idareci kadromuz öğrencilerimizi yarınlara hazırlıyor. ide’de eğitim kadromuz dünyadaki en güncel gelişmeleri takip edip uygulayarak öğrencilerimizin sadece Türkiye’de değil, dünyada da yetkin bireyler olarak yetiştirilmesi için kendilerini sürekli geliştiriyor.

Okul-öğrenci-aile uyumuna büyük önem veren bir kurum olarak sadece öğrencilerimizle değil, velilerimizle de açık, net bir iletişim kurmayı ve aynı dili kullanmayı önemsiyor ve bunu gerçekleştirmek için gerekli platformları ve yaklaşımları hayata geçiriyoruz.