11.11.2021
Tüm ebeveynler; kendine güvenen, problem çözme becerisi gelişmiş, kimi kararları alma noktasında inisiyatif kullanabilen çocuklar yetiştirmeyi arzu ederler. Bu yolda anahtar rolündeki sorumluluk kavramını çocuklarımıza nasıl kazandırabiliriz?
Doğan Cüceloğlu’na (1999) göre insanın sorumlu olması için önce neden sorumlu olduğu ile ilgili bir farkındalığı, bir bilinci olması gerekmektedir. Sorumluluk bilinci, kişinin olgunlaşma sürecinde nerede olduğunun en iyi göstergesidir. Buna göre bir bireyin sorumluluk sahibi olduğunun söylenmesi için sorumluluk bilinciyle hareket etmesi gerektiği düşünülebilir. Kişinin doğuştan sahip olduğu bu duygu, çevre sayesinde bilince dönüşür ve daha sonra verilen eğitim ile gelişir.
Çocuklar aile içi düzensizlik ve karmaşayı dağınıklık, sorumluluk verilmemesini sorumsuzluk, iletişim eksikliğini davranış sorunları olarak yansıtabilirler. Bu nedenle bu yaş grubunda ailedeki eve geliş̧-gidiş̧ saatleri, yemek, uyku, dinlenme, eğlenme saatlerinin mümkün olabildiğince düzenli olması, çocukta zaman kavramını pekiştirecek ve beraberinde sorumluluk bilincini geliştirecektir.
Çocukların düzen ve plan kavramını anlayıp benimsemeleri konusunda, zamanın akşam ve hafta sonlarında ailece nasıl değerlendirildiği önemlidir. Akşam saatlerinin televizyon karşısında geçip gitmesi, hafta sonlarının gelişigüzel plansız geçirilmesi çocuğa okul dışındaki hayatın bu şekilde olduğu izlenimini verir. Bu nedenle;
Okul dışındaki zamanlar;
1.Önceden planlanmış̧ zaman dilimleri içinde geçirilmelidir.
2.Yapılan plana mümkün olduğunca uyulmalıdır.
3.Boş zaman etkinliklerine zaman ayrılmalıdır.
Sorumluluk kazanımında çocuğa model olmak önemlidir. Anne babanın günlük hayatta kendi sorumluluklarına ilişkin tutum ve davranışları, çocuklar üzerinde etkilidir. Sizin de sorumluluklarınız olduğunu çocuğunuza açıklamanız önemlidir. Ev içinde üstlenilecek görevleri kesin ve net bir şekilde ifade etmelisiniz yoksa çocuğunuz her şeyi kendisi yapıyormuş̧ gibi bir düşünceye kapılarak şikayet edebilir. Ayrıca kardeşler arasında sorumluluk dağılımında adil olunmalıdır.
Daha yaşamının ilk yıllarında olan ve etrafı yeni keşfedip öğrenen çocuklarınızda sorumluluk bilinci nasıl gelişir?
Çocuklar çevreyi koruma bilinçlerinin de gelişmesi ile hem aile hem de okul tarafından desteklenerek; çevreye karşı sorumluluklarını da yerine getirebilirler.Çocuğunuzun kendine ait bir bitkisi olması, onu birlikte ekmeniz ve her gün sulama, ona bakma sorumluluğu vermeniz, sorumluluk bilincini yerleştirmedeki en güzel örneklerden biridir. Evde bir evcil hayvan varsa onun mamasını ve suyunu verme gibi görevler çocuğa verilerek sorumluluk bilinci daha da pekiştirilebilir.
Diğer yazılar
12.04.2023
LGS Hazırlıkta Son Ayları Yönetmek
Ülkemizde adı ve şekli değişse de uzun yıllardır değişmeyen tek olgu, öğrencilerin liseye geçerken test usulü bir sınava girmesidir.
05.09.2019
ide okullarından Okula Adaptasyon Sürecinde Anne Babalara Öneriler!
Yaz tatili boyunca bol bol eğlenen, istediği aktiviteye katılan öğrencilerimizin okula uyum sürecini...
ide olarak
hangi yaşta olursa olsun herkesin bir fikri, fikirleri olduğuna inanıyoruz. Okullarımızda
herkesin fikirlerinin yargılanmadan, özgürce ifade edildiği, tartışıldığı bir eğitim ve sosyal
ortam oluşturmaya odaklanıyoruz.
ide’nin eğitim yaklaşımına ve güvenli ortamına değer
katan en büyük unsurların başında eğitim kadromuz geliyor. Her biri uzun yıllardır eğitim
dünyasının içerisinde yer alan, benzersiz tecrübeye sahip eğitim ve idareci kadromuz
öğrencilerimizi yarınlara hazırlıyor. ide’de eğitim kadromuz dünyadaki en güncel gelişmeleri
takip edip uygulayarak öğrencilerimizin sadece Türkiye’de değil, dünyada da yetkin bireyler
olarak yetiştirilmesi için kendilerini sürekli geliştiriyor.
Okul-öğrenci-aile uyumuna
büyük önem veren bir kurum olarak sadece öğrencilerimizle değil, velilerimizle de açık, net bir
iletişim kurmayı ve aynı dili kullanmayı önemsiyor ve bunu gerçekleştirmek için gerekli
platformları ve yaklaşımları hayata geçiriyoruz.