27.12.2022
Okul yaşamı, çocuğu hayata hazırlayan uzun bir dönemi kapsar. Okula başlamak, çocuk için sosyal çevreye ve hayata atılan ilk büyükadımdır. Hayatta etkin olabilmenin yolu, insanların olayları ve nesneleri düzenleyebilme başarısına bağlıdır. İşte okul da bunun kazanılması için çocuk adına önemli bir fırsattır. Kitaplar, ödevler, notlar, bilgiler, zaman... Tüm bunları doğru düzenlemeyi öğrenen çocuk, okul dışındaki hayatını da bu düzende ve kalitede yaşayacaktır. Bilgiyi edinmeyi değil, bilgiyi yönetmeyi ve kullanmayı öğrenmesi çocuk için gerçek başarıyı getirecek etmendir.
Ödev; öğrencinin gelişimini sağlamak amacıyla öğretmenler tarafından verilen öğrenme etkinlikleri olarak tanımlanabilir. Ödevin amacı öğrencileri yeni konulara hazırlamak, öğrenmeyi kolaylaştırmak, öğrenilenleri gözden geçirmek, pekiştirmek, günlük yaşama aktarmak, aktif öğrenmeyi sağlamaktır. Bu süreçte öğrencilere ödev yapma sorumluluğu da kazandırılmaktadır. Ödev yaparken; amaç belirleme, planlama, karar verme, mevcut kaynakları kullanma, bağımsız çalışma, kendine güvenme gibi beceriler geliştirilmektedir. Bunun yanında iletişim kurma, kaynaklardan faydalanma, bilgiye ulaşma ve kullanma becerilerini de geliştirmektedir. Ödevi özenle yapma ve zamanında teslim etme alışkanlığı ile başarma duygusunu tatma da ödevin getirdiği kazanımlar arasındadır.
Kısaca ödevler öğrencilerin;
*Yönergeleri anlama ve izlemeyi öğrenme,
*Bir işe başlama ve tamamlamayı öğrenme,
*Zamanı iyi kullanma ve yönetmeyi öğrenme,
*Giderek bağımsız çalışmayı öğrenme,
*Çalışma ve başarısıyla gurur duymayı öğrenme gibi çeşitli becerilerini geliştirmelerine katkı sağlamaktadır.
Araştırmalar ödevlerini düzenli yapan öğrencilerin diğerlerine göre okulda daha başarılı olduklarını göstermektedir. Araştırmalarla ortaya konmuş yararlarına karşın anne ve babalar için okul döneminde yaşanılan en tatsız sorunlardan biri çocukların ödev yapma konusunda gösterebildiği isteksizliktir. “Ödevini yap” demekten yorulan ebeveynler, bu konuda çocuklarıyla zaman zaman çatışmaya bile girerler. Bazı çocuklar öğretmenin verdiği ödevleri okuldan geldikten kısa bir süre sonra bitirirken, bazılarında sürekli bir erteleme hali görülür. Şu çizgi filmi izledikten sonra, şu oyunu oynadıktan sonra, yemek yedikten sonra...
Akşam geç saat olduğunda bitmemiş ödevler, tam yatacakken hatırlanan sorumluluklar hem çocuk için hem anne baba için çatışma ve stres kaynağı oluşturmaktadır. Dolayısıyla ödev yapma sürecini doğru yönetmek, ödevin çocuğa sağlayacağı katkıyı alabilmesinin tek yoludur. Pek çok şeyde olduğu gibi çocuğun ödev yapma sürecinde de ne yaptığından çok ‘nasıl yaptığı’ fark yaratmaktadır. Ödevden edinilen kazanım öğrencinin okul seviyesi, ödevin niteliği ve ailenin sürece dahil olma şekli gibi pek çok etmenle ilişkilidir. Ödevleri öğrenci seviyesine uygun olarak tasarlamak; ders tekrarı, derse hazırlık, uygulama ve yaratıcılık gibi farklı alt alanlarda sunarak çeşitlilik sağlamak öğretmenin görevi iken, ödevin yapılma sürecinde uygun rehberliği çocuğa sunmak da ailenin görevidir.
Ödevlerin etkin bir şekilde yapılmasını garantilemek istiyorsak ödevin yapılıp yapılmamış olması ile ilgilenmek yerine öncelikle öğrencinin ödev motivasyonu,
öz düzenleme becerileri ve sorumluluk duygusu kazanımına odaklanmamız gerekir.
Ebeveynlerin Görevi Ne Değildir?
Ebeveynlerin Görevi Ne Olmalıdır?
Kaynaklar
Canter, Lee et Hausner,Lee (1995) Devoirs sans larmes, Guide à l’intention de parents pour motiver les enfants à faire leurs devoirs et à réussir à l’école, Les éditions de la Chenelière inc., 1995, p. 4
Corno, L. (2000). Looking at homework differently, The Elementary School Journal, 100, 529– 548. Cooper, H. (2001). Homework for All – In Moderation, Educational Leadership,58(7),34–39.
Lemire, Gilles (2005). Fondements théoriques 1 Assises constructiviste, socio-constructiviste et cognitiviste, Université Laval,http://www.cours.fse.ulaval.ca/fr
Trautwein, Koller, (2003). The relationship between homework and achievement »,Educational psychology review, n°15 (2) – juin 2003, p 115 - 145
Trautwein, U.; Lüdtke, O.; Schnyder, I.; Niggli, A.(2006) Predicting homework effort: Support for a domain-specific,multilevel homework model. J. Educ. Psychol. 98, 438–456
https://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/ozgur-bolat/cocuklar-neden-odev-yapmaz-27438975
ide okulları Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü
Diğer yazılar
24.12.2020
Teknoloji Çağında Ebeveynlik
Dijital dünya öyle bir dünya ki çaba göstermeden alınan bir doyumu ve hızlı tüketimi hayatımızın tam da ortasına yerleştiriyor.
22.10.2018
Gelişim Çağındaki Çocuklarda Yeterli ve Dengeli Beslenme Neden Önemlidir?
Günlük koşuşturmaca içerisinde dengeli beslenmeyi ihmal ediyor, ya da öğün atlayabiliyoruz. Halbuki..
ide olarak
hangi yaşta olursa olsun herkesin bir fikri, fikirleri olduğuna inanıyoruz. Okullarımızda
herkesin fikirlerinin yargılanmadan, özgürce ifade edildiği, tartışıldığı bir eğitim ve sosyal
ortam oluşturmaya odaklanıyoruz.
ide’nin eğitim yaklaşımına ve güvenli ortamına değer
katan en büyük unsurların başında eğitim kadromuz geliyor. Her biri uzun yıllardır eğitim
dünyasının içerisinde yer alan, benzersiz tecrübeye sahip eğitim ve idareci kadromuz
öğrencilerimizi yarınlara hazırlıyor. ide’de eğitim kadromuz dünyadaki en güncel gelişmeleri
takip edip uygulayarak öğrencilerimizin sadece Türkiye’de değil, dünyada da yetkin bireyler
olarak yetiştirilmesi için kendilerini sürekli geliştiriyor.
Okul-öğrenci-aile uyumuna
büyük önem veren bir kurum olarak sadece öğrencilerimizle değil, velilerimizle de açık, net bir
iletişim kurmayı ve aynı dili kullanmayı önemsiyor ve bunu gerçekleştirmek için gerekli
platformları ve yaklaşımları hayata geçiriyoruz.