17.01.2019
Karne; akademik dönemin bitişi, kazanılan bilgi ve becerilerin görece göstergesi ve tatilin başlangıcı anlamına gelir. Karne, her ne kadar öğrencinin akademik gelişimini yansıtan bir dönem değerlendirmesi gibi algılansa da aslında eğitimci, veli, öğrenciyi ortak paydada buluşturur ve bu üçgenin çaba, destek, motivasyon ve iş birliğini de yansıtır.
Yalnızca karnedeki notlara bakarak çocuğu değerlendirmek adil bir yaklaşım olmayacaktır, değerlendirilmesi ve ödüllendirilmesi gereken noktalar gösterilen çaba ve amaca ulaşmak için takip edilen çeşitli yollardır. Dönem boyunca çocuğun sahip olduğu güçlü ve geliştirilmesi gereken yönleri düşünmek ve iki haftalık bu dönemi bu amaca yönelik olarak değerlendirmek önemlidir. Bu süreçte ebeveynlere düşen en önemli görev empati becerilerini kullanıp kendi öğrencilik yaşantılarını hatırlayıp çocuklarının duygularını anlamaya çalışmalarıdır.
Tatil; kuralların, sorumlulukların tamamen kalktığı, sadece boş zaman aktivitelerine zaman ayrılan bir dönem değildir. Dönem boyunca sabit bir rutin takip eden ve yorulan çocuklarımızın tatilde eğlenmesini, dinlenmesini, mutlu vakit geçirmesini diliyoruz. Bununla beraber sorumluluklarını devam ettirebilmeleri, dönem boyunca öğrendiklerini pekiştirebilmeleri ve ikinci dönem itibariyle öğrenme sürecini daha etkili kılmak adına bazı önerilerde bulunacağız.
Anne Babalara Tavsiyeler;
Tatil başladığında geride kalan dönemin genel eleştiri ve değerlendirmesini çocuğunuzla beraber yapmak için zaman ayırın, onunla okul içindeki akademik ve sosyal yaşantıları hakkında sohbet edecek ortamlar yaratın.
Geçmişe dönük yapılan hatalar, istenmeyen davranışlar hakkında konuşmak yerine çocuğunuzun olumlu ve güçlü yanlarıyla ilgili geri bildirimlerde bulunmak; geleceğe yönelik planlamalar yapıp küçük hedeflerle yeni dönemi karşılamak çok daha etkili olacaktır.
Yargılamak ve başkalarıyla kıyaslamak yerine onu dersler konusunda motive etmeye çalışın.
Yargılama ve olumsuz eleştiri tepkileriyle karşılaşan kişiler; kendilerini anlaşılmamış, itilmiş, haksızlığa uğramış ve daha çaresiz hissederler. Bu şekilde olumsuz eleştiriye sürekli maruz kalan çocuklar kendilerine dair yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılarlar. Bu durum, çocuğun kendini algılayışı (öz-imgesi) üzerinde son derece olumsuz etkiler bırakır; onun kendine güveninin sarsılmasına neden olabileceği gibi, başarısına da engel olabilir.
Çocuğunuzun karnesini hiçbir şekilde bir başka çocuğun karnesi ile kıyaslamayın. Bunun yerine çocuğunuzun kendi içindeki gelişimini görmeye çalışarak akademik olarak hangi düzeyde olduğunu sorgulamasında rehberlik edin. Karnedeki notların onun kişiliğine yönelik bir değerlendirme olmadığının altını çizin. Öncelikle başarısızlığın altındaki nedeni bulmak, problemi tanımlamak, olası çözüm yollarını irdelemek ve en doğru çözüm tekniğine karar verip “kısa ve uzun vadeli planlar yapmak” en uygun yaklaşımdır.
Çocuğunuz, karnedeki notu ne olursa olsun, ona olan sevginizden hiçbir şeyin eksilmediğini bilmelidir. Sohbetlerinizde bu mesajı verecek olumlu ifadeler kullanmayı tercih edin.
Karne sonrası nasıl davranmalısınız?
Anne-babalar ve aile büyükleri karne hediyesi vermek isteyebilirler, bu hediyeler sadece somut değil onların duygu dünyalarına yönelik bir takdir veya sarılma da olabilir ve maddi bir hediyeden çok daha etkilidir.
Çocuğunuzun duygularını paylaşmasına fırsat yaratın. “Bugün karneni aldın. Neler hissettiğini benimle paylaşmak ister misin?” ya da “Şu anda neler hissediyorsun?” gibi sorular, çocuğa notları nasıl olursa olsun kendisine değer verildiği mesajını verir. Onun duygusunu dinledikten sonra, alınacak önlemler üzerinde konuşmak ilişkinize de olumlu yansıyacaktır.
Günlük program yaparak planlı olmasını sağlayabilirsiniz.
Tatilin iyi planlanması, çalışma döneminin verimliliğini arttırdığı gibi çocuklarınızın zaman yönetimini de öğrenmesi için iyi bir fırsattır. Çocuğa planlı çalışma alışkanlığı kazandırılması başarının en önemli püf noktalarından birisidir. Nasıl ki okulda haftalık ders programı varsa, çocuğun da günlük ders çalışma programı olmalı ve bu programın tatillerde devreden çıkarılmaması, belirli değişiklikler dahilinde sürdürmeye gayret gösterilmesi önemlidir.
Çocuğun planına uyması için onu motive eden şeylerden biri de uzun, orta ve kısa vadeli hedeflerinin olmasıdır. Hedefi ve planı aile belirlerse çocuk bunları sahiplenmeyecektir. Çocuğunuzun kendisi hedeflerini ve planlarını belirlemeli, aile ise ona rehberlik etmelidir. Tatil, çocuk için boş geçirilen bir süre değil, yeni şeyler öğrenmek için iyi bir fırsat olmalıdır. Çocuğunuzla birlikte yapacağınız bir tatil programı ihtiyaç hissettiği dersleri tekrar etmesini, kitap okumayı, oyun, eğlence ve gezi gibi etkinlikleri içermelidir. Ayrıca çocuğun spor, sanat ve diğer alanlarla ilgili gelişimini destekleyici fırsatlar yaratılmalıdır. Bu sayede çocuk, eğlenerek kendi yetenek ve becerilerini geliştirecektir. Bu amaçla açık havada yapılan fiziksel aktiviteler, arkadaşlarla yapılan programlar, çocuklara uygun tiyatro, sanat, bilim temalı çeşitli atölye çalışmaları, ilgilerini çekebilecek müze, sergi ve şehir gezileri alternatifler içerisinde yer alabilir.
Çocuğunuzun ve sizlerin keyif alacağı etkinlikleri birlikte belirleyin.
Tatil döneminde her çocuk anne ve babası ile birlikte etkinliklere katılmaktan mutlu olur. Özellikle de eğer yapılacak etkinlikler aile çocuk arasında planlanırsa çok daha etkili olur. Tatil dönemi çocuklar için her gün yapmak zorunda kaldıkları işlerden uzaklaşmak (erken kalkmak, sınavlara hazırlanmak, ödevleri yetiştirmek, oyuna daha az zaman ayırmak vb.) anlamına gelmektedir. Aile içi iletişimin gelişeceği ve etkileşimin olumlu yönde etkileneceği her türlü organizasyon sizlere iyi gelecektir. Bu organizasyonlar içerisinde çocuğunuzun ve sizlerin en keyif alacağı etkinlikleri birlikte belirleyebilirsiniz. Tatil programı yaparken onun da fikirlerini sorun ve değerlendirin. Tatile gittiğiniz yerlerin doğal güzellikleri ve tarihi eserlerini gezebilir, bu konuda sohbet ederek farklı kültür ve yaşayış biçimleri hakkında bilinçlenmesini sağlayabilir ya da birlikte yeni şeyler keşfedebilirsiniz.
Yapboz ve Kutu Oyunları Oynayabilirsiniz.
Çocuklarınızın evdeki oyuncaklarını yapboz ve kutu oyunları gibi oyuncaklarla zenginleştirerek arkadaşlarla ve ailece oynanabilecek ortamlar hazırlayabilir, aynı zamanda bilişsel ve sosyal gelişimlerine de katkı sağlayabilirsiniz.
Kitap okumak için zaman yaratın.
Mutlaka kitap okumaya zaman ayırın. Çocuklar sevdikleri, keyif aldıkları kitapları okudukça kitap okuma alışkanlığı kazanırlar. Bu nedenle beraber kitabevlerine, kitap fuarlarına gidin ve kendi isteğine uygun kitap seçmesine izin verin, aynı zamanda siz de kendinize kitap alın ve onun önünde siz de kendi kitabınızı okuyun sonrasında okuduğunuz kitaplar hakkında sohbet edin.
Teknolojik aletlerle geçirilen süreyi sınırlı tutun.
Bilgisayar, ıpad gibi teknolojik aletler yaşamımızın her alanına hızla yerleşerek vazgeçilmez hale gelmiştir. Doğru anahtar sözcükleri kullanarak bilgiye hızlı bir şekilde ulaşabilme olanağı sunan bu teknolojik aletler, çocukların eğitimleri için kuşkusuz önemlidir. Bu aletler doğru yer ve zamanda, amaçlı ve sınırlı kullanıldığı takdirde, çocuğun eğitim ve gelişiminde önemli yeri olan araçlardır. TV izlemede aşırılık ve ıpad vb. elektronik araçların kontrolsüz kullanımı; okuma başarısı başta olmak üzere, akademik başarıyı düşürmektedir. Bunun nedeni, bu aletlerin yalnızca görsel algıya hitap eden doğasının, beynin sağ yarıküresindeki dille ilgili bölgenin gelişimini engellemesidir. Ön beyin korteksi planlama, organizasyon, dikkat ve öz-denetimden sorumludur. Sürekli ve denetimsiz bu aletlerle vakit geçiren çocukların bu bölgelerinin tembelleştiğini ortaya koyan çok sayıda bilimsel araştırma bulunmaktadır. Bu sebeple, teknolojik aletlerle geçirilecek süre sınırlandırılmalı ve bu konu ile ilgili ev içi kural ve sınırların net ve tutarlı şekilde uygulanması gerekmektedir. Tatil döneminde kullanım süreleri bir miktar esnese bile sınırların tamamen ortadan kalkmaması gerekir. Çocuğun beraber saptanan süreyi aşıp, aşmadığı takip edilmelidir.
TÜM YAŞ GRUPLARI İÇİN SÖMESTR SÜRESİNCE YAPILABİLECEK ETKİNLİKLER:
*Maker Çocuk Sömestr Kampı
Diğer yazılar
02.04.2024
Ergenlik ve Sınırlar
Ergenlik, gençlerin dış görünüşleri ve davranışlarıyla yetişkinlermiş gibi davrandıkları ancak kendi başlarına her zaman iyi kararlar verebilecek olgunluğa sahip olmadıkları bir geçiş dönemidir.
18.06.2020
ide’den Yaz Tatili için Aktivite Önerileri
İstanbul Modern Yaz Sanat Atölyeleri’ni çevrimiçine taşıyor. 4-12 yaş grubundaki çocuklar, İstanbul Modern’in Yaz Sanat Atölyeleri’ne Türkiye’nin her yerinden çevrimiçi katılarak, müze uzmanları ile buluşuyor, evlerinde sanat çalışmaları gerçekleştiriyor.
ide olarak
hangi yaşta olursa olsun herkesin bir fikri, fikirleri olduğuna inanıyoruz. Okullarımızda
herkesin fikirlerinin yargılanmadan, özgürce ifade edildiği, tartışıldığı bir eğitim ve sosyal
ortam oluşturmaya odaklanıyoruz.
ide’nin eğitim yaklaşımına ve güvenli ortamına değer
katan en büyük unsurların başında eğitim kadromuz geliyor. Her biri uzun yıllardır eğitim
dünyasının içerisinde yer alan, benzersiz tecrübeye sahip eğitim ve idareci kadromuz
öğrencilerimizi yarınlara hazırlıyor. ide’de eğitim kadromuz dünyadaki en güncel gelişmeleri
takip edip uygulayarak öğrencilerimizin sadece Türkiye’de değil, dünyada da yetkin bireyler
olarak yetiştirilmesi için kendilerini sürekli geliştiriyor.
Okul-öğrenci-aile uyumuna
büyük önem veren bir kurum olarak sadece öğrencilerimizle değil, velilerimizle de açık, net bir
iletişim kurmayı ve aynı dili kullanmayı önemsiyor ve bunu gerçekleştirmek için gerekli
platformları ve yaklaşımları hayata geçiriyoruz.